Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek  És Kristályok vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek  És Kristályok vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek  És Kristályok vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek  És Kristályok vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
 
Bejelentkezés
 1722.
húsvét vasárnapján, egy holland hajó legénysége - fedélzetén a Holland
Nyugat-indiai Társaság Terra Austrálist kutató expedíciójának tagjai -
váratlanul földet pillantott meg a Csendes-óceánon. Amikor az európaiak
megérkeztek, már nem volt nagyobb fa a szigeten. A sziklás,
barátságtalan parthoz közelítve Jacob Roggeveen admirális meglepetten
vette észre, hogy ameddig csak a szem ellát, gigantikus szobrok
sorakoznak végig a part mentén, háttal a tengernek, némelyikük fején
jellegzetes dísszel. Vajon hogyan kerültek oda? Kik és milyen célból
építették? Nem ez az egyetlen talány a szigettel kapcsolatban… Pontosan
az sem ismert, hogy kik voltak az első lakói és mikor vették birtokukba
az aprócska földdarabot…
1722.
húsvét vasárnapján, egy holland hajó legénysége - fedélzetén a Holland
Nyugat-indiai Társaság Terra Austrálist kutató expedíciójának tagjai -
váratlanul földet pillantott meg a Csendes-óceánon. Amikor az európaiak
megérkeztek, már nem volt nagyobb fa a szigeten. A sziklás,
barátságtalan parthoz közelítve Jacob Roggeveen admirális meglepetten
vette észre, hogy ameddig csak a szem ellát, gigantikus szobrok
sorakoznak végig a part mentén, háttal a tengernek, némelyikük fején
jellegzetes dísszel. Vajon hogyan kerültek oda? Kik és milyen célból
építették? Nem ez az egyetlen talány a szigettel kapcsolatban… Pontosan
az sem ismert, hogy kik voltak az első lakói és mikor vették birtokukba
az aprócska földdarabot…  A
feljegyzések szerint az angol Cook kapitány, mintegy 50 évvel Roggeveen
után jutott el a szigetre. A polinéz nyelven beszélő szigetlakók
elmondták neki, hogy 22 emberöltővel korábban, Hota Matua törzsfőnök
vezette őket a szigetre. A régészek szerint a lapiták (új-guineai
népcsoport) Kr. e. 1000 táján érhette el a Fidzsi-szigetet, majd hosszú
út után a Tonga és Szamoa szigeteket. Leszármazottaik 400 évvel később
még keletebbre hajóztak, hogy új földeket keressenek. A fennmaradt
források szerint a lapiták a navigáció és a fazekasság mesterei voltak,
olvastak a csillagok állásából, az áramlásokból, a szelekből és a
hullámok alakjából. Erős, kéttörzsű kenuikon széllel szemben is tudtak
vitorlázni, így hosszú utakat tettek meg távoli szigetekre. Ezért
nevezik őket "sok sziget népé"-nek, azaz polinézeknek.
A
feljegyzések szerint az angol Cook kapitány, mintegy 50 évvel Roggeveen
után jutott el a szigetre. A polinéz nyelven beszélő szigetlakók
elmondták neki, hogy 22 emberöltővel korábban, Hota Matua törzsfőnök
vezette őket a szigetre. A régészek szerint a lapiták (új-guineai
népcsoport) Kr. e. 1000 táján érhette el a Fidzsi-szigetet, majd hosszú
út után a Tonga és Szamoa szigeteket. Leszármazottaik 400 évvel később
még keletebbre hajóztak, hogy új földeket keressenek. A fennmaradt
források szerint a lapiták a navigáció és a fazekasság mesterei voltak,
olvastak a csillagok állásából, az áramlásokból, a szelekből és a
hullámok alakjából. Erős, kéttörzsű kenuikon széllel szemben is tudtak
vitorlázni, így hosszú utakat tettek meg távoli szigetekre. Ezért
nevezik őket "sok sziget népé"-nek, azaz polinézeknek.  A
legenda szerint Kr. u. 380 körül a Tuamotu-szigetek törzsfőnökének
kisebbik fia, talán családi viszály után, tengerre szállt néhány
követőjével, és elhajózott kelet felé. Hosszú út után egyszer csak
feltűnt Te Pito o te Henua, „a világ köldöke”. Vajon tényleg így
történt? Vagy ez csak romantikus legenda? Kérdések sora áll még
megválaszolatlanul a történészek előtt. Történhetett úgy is, ahogy Thor
Heyerdahl norvég régész állítja. Szerinte az első telepesek keletről,
az inkák előtti Dél-Amerikából érkeztek, és ők hozták magukkal az
édesburgonyát, a gyékényt, valamint a kőfaragás mesterségét. Pontosan
nem tudni, mi is az igazság… Az viszont tény, hogy hatalmas kőszobraik
mementóként állnak és őrzik, figyelik a szigetet.
A
legenda szerint Kr. u. 380 körül a Tuamotu-szigetek törzsfőnökének
kisebbik fia, talán családi viszály után, tengerre szállt néhány
követőjével, és elhajózott kelet felé. Hosszú út után egyszer csak
feltűnt Te Pito o te Henua, „a világ köldöke”. Vajon tényleg így
történt? Vagy ez csak romantikus legenda? Kérdések sora áll még
megválaszolatlanul a történészek előtt. Történhetett úgy is, ahogy Thor
Heyerdahl norvég régész állítja. Szerinte az első telepesek keletről,
az inkák előtti Dél-Amerikából érkeztek, és ők hozták magukkal az
édesburgonyát, a gyékényt, valamint a kőfaragás mesterségét. Pontosan
nem tudni, mi is az igazság… Az viszont tény, hogy hatalmas kőszobraik
mementóként állnak és őrzik, figyelik a szigetet.  A
földön összevissza hevernek a több száz kilós fejfedők, félig kész
szobrok. A szobrok nem megsérültek, faragásukat félbehagyták. Az egyik
feltevés szerint a ma is kopár szigetről egyszerűen elfogytak azok a
fák, amelyek a felállításhoz és a görgetéshez nélkülözhetetlenek
voltak. Ugyanis azt feltételezik a tudósok, hogy abban az időben,
amikor a szobrokat alkották, még bőségesen nőtt fa a szigeten, és azok
törzsén, mint gerendákon görgették a gigantikus kőalakokat a helyükre
és ugyancsak gerendákkal alátámogatva kötéllel húzva állították fel
őket. A másik feltevés, mely közelebb állhat a tényekhez: hogy háború
tört ki a korábban békésen együtt élő két népcsoport, a "rövidfülűek"
és a "hosszúfülűek" között. (A hosszúfülűek egyébként nevüket onnan
kapták, hogy fülükbe kis lyukakat vágtak, abba pedig egyre nagyobb
díszeket helyeztek, úgyhogy egyeseknek a vállukig is lelógott a fülük.)
A valós történetről biztosat senki sem tud. Írásos emlék csak
megfejthetetlen piktogramokkal teleírt kőtáblákon maradt meg. Az is
elképzelhető, hogy valahányszor egy törzsfőnök meghalt, egy moait
helyeztek el a sírjánál.
A
földön összevissza hevernek a több száz kilós fejfedők, félig kész
szobrok. A szobrok nem megsérültek, faragásukat félbehagyták. Az egyik
feltevés szerint a ma is kopár szigetről egyszerűen elfogytak azok a
fák, amelyek a felállításhoz és a görgetéshez nélkülözhetetlenek
voltak. Ugyanis azt feltételezik a tudósok, hogy abban az időben,
amikor a szobrokat alkották, még bőségesen nőtt fa a szigeten, és azok
törzsén, mint gerendákon görgették a gigantikus kőalakokat a helyükre
és ugyancsak gerendákkal alátámogatva kötéllel húzva állították fel
őket. A másik feltevés, mely közelebb állhat a tényekhez: hogy háború
tört ki a korábban békésen együtt élő két népcsoport, a "rövidfülűek"
és a "hosszúfülűek" között. (A hosszúfülűek egyébként nevüket onnan
kapták, hogy fülükbe kis lyukakat vágtak, abba pedig egyre nagyobb
díszeket helyeztek, úgyhogy egyeseknek a vállukig is lelógott a fülük.)
A valós történetről biztosat senki sem tud. Írásos emlék csak
megfejthetetlen piktogramokkal teleírt kőtáblákon maradt meg. Az is
elképzelhető, hogy valahányszor egy törzsfőnök meghalt, egy moait
helyeztek el a sírjánál. Bár
a szobrokat általában fejekként említik, sokuknak van válluk, karjuk és
törzsük is, melyeket az idők során betemetett a föld. Jelentésük mind a
mai napig tisztázatlan, és számos elméletet állítottak fel velük
kapcsolatban. A legelterjedtebb vélekedés az, hogy a szobrok vagy a
szigetlakók halott felmenőit ábrázolják egyfajta síremlékként, vagy
fontos, a szobrok készítésekor még élő személyiségeket, esetleg a
készíttető család státuszát szimbolizálják. Általános elképzelés, hogy
a sziget felé tekintő fejek a lakosságot tartották szemmel. A
közemberek lakóhelyei ugyanis a sziget belsejében voltak. A part
közelében, ahol a kőfigurák álltak, csak a nemesek lakhattak. A
Húsvét-szigetet egyetlen főnök irányította, akit minden évben a
madárember-verseny során választottak meg a jelöltek közül. A monda
szerint az az ifjú, aki elsőként tért vissza a szomszédos sziget kopár
szirtjéről az ott fészkelő tengeri madár tojásával, egy évig
megkülönböztetett tiszteletnek örvendett. Ő volt a Tangata manu, a
madárember. A madárember a szigetet teremtő egyik Istennek az
alakváltozata. Ez az Isten, a Make-Make teremtette az első embereket és
az első tengeri madarakat is, a helyiek hite szerint. A győztes főnökre
úgy tekintettek egy álló esztendeig, mint a madárember, azaz Make-Make
földi alakváltozatára.
Bár
a szobrokat általában fejekként említik, sokuknak van válluk, karjuk és
törzsük is, melyeket az idők során betemetett a föld. Jelentésük mind a
mai napig tisztázatlan, és számos elméletet állítottak fel velük
kapcsolatban. A legelterjedtebb vélekedés az, hogy a szobrok vagy a
szigetlakók halott felmenőit ábrázolják egyfajta síremlékként, vagy
fontos, a szobrok készítésekor még élő személyiségeket, esetleg a
készíttető család státuszát szimbolizálják. Általános elképzelés, hogy
a sziget felé tekintő fejek a lakosságot tartották szemmel. A
közemberek lakóhelyei ugyanis a sziget belsejében voltak. A part
közelében, ahol a kőfigurák álltak, csak a nemesek lakhattak. A
Húsvét-szigetet egyetlen főnök irányította, akit minden évben a
madárember-verseny során választottak meg a jelöltek közül. A monda
szerint az az ifjú, aki elsőként tért vissza a szomszédos sziget kopár
szirtjéről az ott fészkelő tengeri madár tojásával, egy évig
megkülönböztetett tiszteletnek örvendett. Ő volt a Tangata manu, a
madárember. A madárember a szigetet teremtő egyik Istennek az
alakváltozata. Ez az Isten, a Make-Make teremtette az első embereket és
az első tengeri madarakat is, a helyiek hite szerint. A győztes főnökre
úgy tekintettek egy álló esztendeig, mint a madárember, azaz Make-Make
földi alakváltozatára. A
sziget népszerűsítéséért Kevin Costner is sokat tett. Ő volt ugyanis a
producere az 1994-es " Rapa Nui - A világ közepe" című mozinak, mely a
húsvét-szigeteki kőszobrok történetét mesélte el, két ellenséges törzs
közötti harc hátterében. Zenéjét az egykori Police-tag, Stewart
Copeland szerezte. Ez is egyfajta olvasata a csodának. Hogy közel van-e
az igazsághoz? Lehet… De nem biztos... Mint semmi sem Rapa Nui-val
kapcsolatban. Csak az, hogy megérdemelné a „világ csodája” kitűntető
címet.
A
sziget népszerűsítéséért Kevin Costner is sokat tett. Ő volt ugyanis a
producere az 1994-es " Rapa Nui - A világ közepe" című mozinak, mely a
húsvét-szigeteki kőszobrok történetét mesélte el, két ellenséges törzs
közötti harc hátterében. Zenéjét az egykori Police-tag, Stewart
Copeland szerezte. Ez is egyfajta olvasata a csodának. Hogy közel van-e
az igazsághoz? Lehet… De nem biztos... Mint semmi sem Rapa Nui-val
kapcsolatban. Csak az, hogy megérdemelné a „világ csodája” kitűntető
címet. |  |  | 
Keczánné Macskó Piroska írta 3 hete itt:
Jó szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!