Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek És Kristályok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek És Kristályok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek És Kristályok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Gyógyító Kövek És Kristályok közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Gyógyító Kövek És Kristályok vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A nagy gízai piramist 2,3 millió kőtömbből építették, melyek összesen
6 millió tonnát nyomnak. Tehát ezek mindegyike majdnem háromtonnás,
és vannak, amelyeket 147 méter magasra emeltek - mindezt alig 23 év
alatt. Hogyan volt képes az ókori Egyiptom erre az elképesztő
teljesítményre? Lehetséges, hogy a megoldás abban az útmutatásban
rejlik, melyet a masszív kőtömbök oldalába véstek: "Ez van felül".
Az egyiptológusokat évszázadok óta foglalkoztatja, pontosan
hogyan is zajlott le 4 600 évvel ezelőtt egy ekkora építkezés.
A legelterjedtebb elképzelés szerint a munkások óriási rámpákon
vontatták a kőtömböket, mivel a piramisok építése idején a kereket
még nem ismerték. Ezt az elképzelést támasztják alá azok a késő
egyiptomi képek is, melyek óriási köveket vonszoló embereket
ábrázolnak. A vonszolás elmélete azonban nem tud számot adni arról,
hogyan lehet pusztán emberi erővel 23 év alatt 2,3 millió kőtömböt
elszállítani és óriási magasságokba emelni. Ilyen primitív
módszerekkel ez az építési sebesség elképzelhetetlen - még akkor
is, ha Kheopsz uralkodásának mind a 23 évét a piramis építésének
szentelték.
Tegyük fel, hogy a munkások egész évben napi
tíz órát dolgoztak a hét minden napján. Ebből le kell vonnunk három
hónapot a mezőgazdasági munkákra, a vallási ünnepekre és az
építkezéshez szükséges előkészületekre. Tegyük fel továbbá, hogy
25-35 fős csoportok vontatták a köveket, és mindegyik csapat két
rámpával dolgozott. Ennyi kő megmozgatásához az egyes csapatoknak
óránként mintegy 1,6 kilométeres sebességgel kellett a 2,85 tonnás
köveket vontatni. Alig valószínű, hogy ez egyáltalán lehetséges;
de ezt a sebességet egész éven át naponta teljesíteni egyszerűen
lehetetlen.
Egy másik elmélet a görög történetíró,
Hérodotosz leírására támaszkodik, aki 1400 évvel az utolsó piramis
építése után született művében kőtömbök emelésére alkalmas gépekről
ír. Hérodotosz utalása azonban túlságosan vázlatos ahhoz, hogy az
alapján rekonstruálni lehessen az építkezésnél használt
szerkezeteket. Kell, hogy legyen valami más megoldás.
Az építkezés
Kr. e. 2550 és 2530 között Kheopsz fáraó megbízást
adott egyik alattvalójának, Hemiununak a piramis megépítésére.
Hemiunu bizonyára felismerte az előtte álló feladat nagyságát, és
ügyes cselhez folyamodott. Először is kiválasztott egy megfelelő
helyet, egy sziklát, amely - tervei alapján - a piramis alapzatát
alkotta, s amely végül az egész építmény össztérfogatának mintegy 8
százalékát tehette ki. Ezek után mintegy hat-nyolc méter mélyen
kiásták és elhordták a piramis körüli földet. Így építés helyett -
meglepő módon - ásással sikerült a piramis magasságát növelni,
megkímélve magukat az építmény 12%-ának megmozgatásától.
Ugyanakkor az építőknek még így is 1,85 millió kőtömb
megmozgatásának ijesztő feladatával kellett megbirkózniuk, ami
puszta vontatással még mindig megoldhatatlan, hiszen nem ismerték a
kereket. De még ha ismerték volna is, és kocsikat használtak volna a
kövek szállításához, akkor is csak emberfeletti munkával lehetett
volna a köveket a szekerekre föltenni és levenni.
A gördülő kövek elmélete
Roumen V. Mladjov professzor
és Ian R. Mladjov történész most egy szenzációsan új elmélettel álltak
elő. Elképzelésük szerint az ún. "gördülő kövek"-ben keresendő a
piramisok építésének a kulcsa.
Az új elképzelés szerint nem
volt szükségük szekérre és kerékre, csupán a görgetés elvét kellett
ismerniük, hiszen egy egyszerű, görbített elemekből összeállított
keret szilárd, kerékszerű szerkezetet alkothat a kő körül. Egy
háromtonnás kőtömb görgetéséhez csupán negyedannyi erőre van
szükség, mint egy ugyanekkora súly vontatásához. A kövek
mozgatásához pedig 12-15 ember is elég lehetett, és így a rámpákon
többen dolgozhattak. Elképzelhető, hogy ilyen leszerelhető
faalkalmatosságok nyújtanak választ az Újbirodalom idejéből (Kr. e.
550-1070) fennmaradt titokzatos "saruk" rejtélyére. Egyes tudósok
úgy vélték, ezek az eszközök kőemelő gépek alkatrészei voltak. Ezek
a "saruk" vastag, hajlított fadeszkákból álltak, nagyjából a mai
karosszékek talpához hasonlatosan kiképezve.
A kutatók
úgy vélik, hogy a kerekek ilyen "sarukból" vagy hozzájuk hasonló
alkatrészekből álltak. Elég a kőtömb két végén négy-négy "sarut"
összekapcsolni, és kész is a tömör kerék. A szerzők szerint
elméletük az egyetlen, mely értelmes magyarázatot nyújt az "ez
van felül" feliratokra. Egy kőnek a megfelelő helyre kellett
illeszkednie, s ehhez a megfelelő irányba kellett állnia. De ha a
köveket csúsztatták, nem lett volna semmi értelme a feliratnak,
ha viszont gurították, szükség volt a megfelelő irány jelzésére.
A vonszolás legmeggyőzőbb bizonyítéka, hogy vannak
ábrázolások, melyeken óriási szobrokat szánokon vontattak. Ez a
hipotézis viszont szabályos alakú, egyenletes súlyeloszlású tömbökre
vonatkozik. Az igen nagy kövek, mint amilyenek a Királykamrában és
a Királynői kamrában találhatók, vagy a piramis csúcsköve és a
szabálytalan alakú szobrok természetesen más szállítási módot
igényeltek.
Gyakran kétségbe
vonják, hogy a piramisépítő egyiptomiak már ismerték a kerék
működési elvét. Azonban egy sumér királysír, melyet a mai Irak
területén levő Ur városában találtak, a kerék ismeretéről
tanúskodik. A sumerok tömör kereket használtak. Ha magát a kereket
nem is, a görgetés elvét mindenképpen átvehették tőlük az
egyiptomiak, hiszen a két terület élénk kulturális kapcsolatban
állt. Nem beszélve arról a domborműről, melyet az egyiptomi
Szakkarában egy síron találtak, s amely egy kerékre szerelt
ostromlétrát ábrázol. E síremlék csak egy évszázaddal fiatalabb a
Nagy Piramisnál.
A kutatók hipotézise pedig sokkal
egyszerűbb szerkezeten alapul, mint a maga a kerék. A kutatók végső
bizonyítéka a kövek méretével kapcsolatos. Ahhoz ugyanis, hogy ezt
az óriási munkát elvégezzék, az optimális méretű köveket kellett
kiválasztaniuk, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a kövek
fejtésének, szállításának és elrendezésének munkáját. Minél nagyobb
a sziklatömb, annál kevesebb kőfejtő munkára van szükség. Például
egy 27 köbméteres darab előállítása harmadannyi fáradsággal jár,
mint 27 egy köbméteres darabé.
Így a kevesebb, ám nehezebb
súlyú tömb nemcsak a kőfejtésnél jelenthetett kevesebb munkát, de
ugyanannyi idő alatt több kő megmozgatása is lehetségessé vált.
Ennek ellenére tíz köbméteres helyett egy köbméteres daraboknál
maradtak az építők. Vajon miért? A legvalószínűbb magyarázat az,
hogy épp ekkora kőtömböket tudtak csak görgetni a szerkezet és a
rámpák terhelhetősége miatt.
Ez a hipotézis először magyaráz
meg egyszerre három fontos problémát a Nagy Piramis építésével
kapcsolatban: a megkívánt szállítási sebességet, az "ez van felül"
feliratokat és a kőtömbök átlagméretét.
Forrás:
Origo
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 3 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Piramisok a Kárpát-medence peremvidékén...